Přání a požadavky na rozhodčí a pořadatele závodů
07.11.2016
Seznam přání závodníků na řízení a pořádání závodů katamaránů na našich vodách. V seznamu je nastíněna i asistence při převržení a záchraně a další důležitá specifika naší třídy.
Rozjížďky
- délka rozjížďky 30 - 45 minut
- standardně 3 kola , při poklesu větru v průběhu rozjížďky zkrátit na 2 kola
- max. 4 rozjížděk za den, v případě neodjetí programu z předchozího dne lze odjet max. 5 rozjížděk
- počet rozjížděk 8 - dvoudenní závod, třídenní závod pak 12 rozjížděk
- škrtání 4 - 7 = 1x, 8 - 12 = 2x - nevím, zda toto vychází z českého soutěžního řádu, ale škrtat 2 rozjížďky jsem v zahraničních vypsáních nezaznamenal. Pokud by to bylo možné, navrhuji škrtat jen jednou, a to po 4 rozjížďkách.
- trať jen up and down s bránou - žádné boční kurzy - možnost omezovací bóje
- v proměnlivém větru není třeba neustále posouvat návětrnou bóji, bránu, či start - kolotoč ale nechceme.
- dojezd do cíle z brány na zadní vítr, nebo na zadoboční kurz. Nikdy nedojíždět na stoupačku. Lepší je i vypustit před cílem bránu a dojíždět do cíle od návětrné bóje.
- trestná otáčka 360°
- minimální síla větru 5 uzlů na startu - pokles větru pod 5 uzlů na dobu delší než 10 minut měřeno na startovním prámu je důvodem k přerušení rozjížďky
- maximální síla větru 25 uzlů s přihlédnutím na poryvy a výšku vln - zesílení v poryvech přes 28 uzlů je důvodem k přerušení rozjížďky
Mezi rozjížďkami
- je vítáno minimalizovat čekání na vodě, proto časový limit 15 min.
- pokud to podmínky dovolí, pak odjet vše non-stop.
- zajistit, aby závodníci měli možnost si na doprovodné čluny umístit svůj balíček poslední záchrany (lahev s pitím, kus oblečení, drobný náhradní díl apod. ) s omezením velikosti a hmotnosti.
Záchrana
- před každým závodem a i během závodu je podmínkou, aby záchranáři seznámili závodníky, jak je závod zabezpečen, jak bude postupováno při záchraně.
- němečtí záchranáři mají zpracované čtyři signalizační polohy, jak má posádka komunikovat se záchranáři. Je logické, že když popadají tři lodě a máme jeden záchranný člun, potom rychlá komunikace pomůže záchranářům účinně pomoci. První poloha - jsme v pohodě, vše pod kontrolou, jeďte pryč, druhá poloha - pokusím se sám zachránit, ale buďte v dosahu, kdyby se to nepodařilo, třetí poloha - potřebuji pomoci, ale nejde o život, čtvrtá poloha - jde o život, okamžitě pomoci!
- Při záchranném zásahu kontrolovat, zda jsou oba v pořádku. Pokud jeden je bez kontaktu s lodí, musí ho záchranáři vytáhnout a posádka vzdá. Není šance položenou loď doplavat.
- na lodích vždy vyžadovat záchranné vesty a jejich povinné oblečení, ve výbavě by měl být i nůž.
- v extrémních podmínkách a v případě zranění nechat loď na bóji a následně požádat zkušenou posádku o její dopravení na břeh
Na břehu
- první možný start prvního dne závodu - 13 h - třídenní závod, 11 h - dvoudenní závod.
- poslední možný start v poslední den - 15 h- třídenní závod, 17 h, dvoudenní závod.
- standardem v zahraničí je ranní porada kormidelníků, na které komise seznámí závodníky s plánem dne, s meteorologickou situací, své slovo mají i záchranáři či břehová služba. V této fázi lze závodníky seznámit s rozhodnutím komise, že např. startovat se nebude dříve, než ve 13.00 hod., či naopak, že budeme čekat na vítr do 15 hod. a ne do 17. Toto rozhodnutí musí komise udělat, nenechávat to na demokracii rozespalých závodníků. Setkal jsem se u závodníků jen s kladným ohlasem, že komise udělala nějaké rozhodnutí, byť i špatné, ale rozhodla. Rozhodování na břehu je stejně důležité, jako na vodě.
- dávat vlajkováním pokyn k vyplutí na vodu. Pokynem se dává na vědomí, že startovní procedura začne za 30 minut. Toto dodržet i v případě, že polovina flotily není ve startovním prostoru.
- večer vyhlašovat vítěze dne, vyhlašovat i další zajímavé skutečnosti, jednoduše den nějak zhodnotit, neformálně projednat kolizní situace a vyslechnout rozhodčí
- důstojné zakončení závodu se stupni vítězů